Dagene bliver kortere og kortere, så hvis man ikke vil være hensat til kun at komme ud i weekender og på fridage, kan det derfor være en ide at investere i et par lygter, så man kan komme ud selv efter mørkets frembrud.
Hvor kører man:
Som udgangspunkt må man ikke færdes i privat skov mellem solnedgang og klokken 06.00, med mindre man har tilladelse fra lodsejeren. I offentlige skove er der ikke særlige regler om natten, så man må færdes på cykel på eksisterende veje og stier hele døgnet. Der kan dog være lokale forhold der gør at det frabedes.
Jeg kører de samme steder som jeg ville køre uden lys, dog springer jeg de mest tekniske elementer over. Jeg vil anbefale man kun kører i områder man kender godt, eller sammen med nogen der gør det. Sporene ændrer sig meget i mørket og det kan lige pludseligt godt være svært at finde rundt, selv steder man er kendt.
Så hvis sporerne er tørre er der ikke noget galt for en tur på det lokale singletrack i offentlig skov. Alternativt kan pumptracks og teknik baner anbefales, da det er nemt at lave en forholdsvis kort men intens træningssession.
Lygterne:

No name kina lygte venstre, Solarstorm højre.
Mørkekørsel kræver nogle gode lygter. Heldigvis er den teknologiske udvikling gået enormt hurtigt de senere år, og man kan nu for nogle få hundrede kroner få lygter, som lyser ekstremt kraftigt.
Jeg har 2 forskellige type lygter, en Solar Storm X2 og en no-name kina lygte. Begge bruger samme type batteri pakke, og man kan købe batteri pakker med flere forskellige kapaciteter. Den største jeg har er på 10800 mah hvilket til mit behov er alt for meget, men min logik siger mig: Hellere for meget end for lidt. Begge lygter og deres batteripakker er testet op til 2 timer, uden at Solar Storm-lygtens batteriindikator skiftede fra det højeste niveau.
Ud over de 2 lygter til at lyse sporet op, har jeg nogle mindre transport-lygter som jeg bruger, når jeg kører til/fra skoven. De fåes i flere forskellige varianter, og kan ofte findes på tilbud i det lokale supermarked til omkring 35 kr. De monteres ved at trække gummiflappen omkring den lille krog forrest. Det at de ikke skal bruge nogen form for montage betyder de kan sidde stort set hvor som helst.

Setuppet:
Den store lygte sidder monteret på undersiden af styret, da den ellers lyser direkte ind i cykelcomputeren. Batteri pakken sætter jeg på min XC cykel under frempinden, på trail cyklen ryger den på overrøret. Ledningerne vikler jeg rundt om styret, til længden passer, det ligner lort, men det er mørkt, så det ses ikke.
Jeg har en ekstra hjelm som kun bruges til mørkekørsel, så jeg har fastmonteret Solar Storm X2 lygten og batteripakken med strips. Hjelmen føles - lige når man tager den på - lidt tung, men efter kort tid tænker man ikke mere over det.
Bag på hjelm har jeg monteret en af supermarkeds lygterne, for ekstra synlighed i trafikken. Den bliver dog slukket i skoven, da den kan være irriterende for dem der kører bagved.